Του Θέμη Πολυβίου

Η προεκλογική περίοδος πέρασε με τους νικητές και ηττημένους να αξιολογούν τα αποτελέσματα και να καθορίζουν τη μελλοντική τους πορεία με στόχο φυσικά τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές του 2023. 

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό κάθε προεκλογικής περιόδου είναι η εξαγγελία έργων για προσέλκυση ψηφοφόρων. Το ερώτημα που φυσικά γεννιέται είναι απλό. Πόσα από τα εξαγγελθέντα έργα υλοποιούνται και πόσα παραμένουν στα συρτάρια ή παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες μέχρι την επόμενη προεκλογική περίοδο; 

Δυστυχώς ο κόσμος ξεχνά και μόλις περάσουν οι εκλογές δεν θυμάται ούτε τις εξαγγελίες ούτε τις υποσχέσεις. 

Θα σταθούμε ιδιαίτερα στις εξαγγελίες που έχουν σχέση με το οδικό δίκτυο και την κατασκευή δρόμων. 

Πρώτο χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς. 

Εδώ και δεκαετίες γίνονταν κατά καιρούς, ειδικά σε προεκλογικές περιόδους, δεκάδες εξαγγελίες.

Τελικά πριν τις εκλογές είχαμε μια θετική εξέλιξη που οι συμπατριώτες μας Πάφιοι την χαρακτήρισαν ιστορική. Υπογράφηκαν, επιτέλους, τα συμβόλαια για την κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου, κόστους 87 εκ. ευρώ.

Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την έκταση από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί. Με βάση το συμβόλαιο οι εργασίες θα ολοκληρωθούν σε 42 μήνες.

Θετική σίγουρα εξέλιξη, μετά από υποσχέσεις και εξαγγελίες για 25 και πλέον χρόνια. Το θέμα φυσικά είναι τι θα γίνει με το υπόλοιπο κομμάτι του δρόμου, που είναι και το πιο δύσκολο. Πότε θα εξαγγελθεί, πότε θα υλοποιηθεί; 

Κάλλιστα θα μπορούσε κάποιος να πει η αρχή είναι το ήμιση του παντός. Θα δούμε ποια θα είναι η εξέλιξη. 

Μια άλλη βασανισμένη ιστορία είναι αυτή που αφορά το οδικό δίκτυο Ακακίου – Αστρομερίτη – Ευρύχου. 

Για τριάντα τόσα χρόνια ακούμε εξαγγελίες, που φυσικά επαλήφθηκαν την περασμένη προεκλογική περίοδο. 

Για το δρόμο Ακακίου – Αστρομερίτη, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, η κατασκευή προγραμματίζεται για την περίοδο 2024 με 2027.

Είναι μήκους 19 χιλιόμετρα, με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας. Θα στοιχίσει 130 εκ. ευρώ. 

Για τον συγκεκριμένο δρόμο, όπως είδε το φως της δημοσιότητας, υπήρχαν προβλήματα, γιατί ο τουρκικός στρατός παρεμπόδιζε τη βόρεια χάραξη του.

Για το κομμάτι του δρόμου Αστρομερίτης – Ευρύχου, το Υπουργικό Συμβούλιο, φυσικά προεκλογικά, αποφάσισε να ξεκινήσει η κατασκευή του.

Όμως, μετά την απόφαση δημιουργήθηκαν προβλήματα λόγω παρέμβασης της Περιβαλλοντικής Αρχής, γιατί επηρεάζονται περιοχές που έχουν ενταχθεί στο «Natura 2000».

Η κυβέρνηση θα ενημερώσει την Κομισιόν και θα προχωρήσει, με την έγκρισή της, στην έναρξη της κατασκευής του δρόμου. 

Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι και στις δύο περιπτώσεις των δύο συγκεκριμένων δρόμων, θα είμαστε ευχαριστημένοι να τους δούμε να αποπερατώνονται το 2030.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και πολλά άλλα παραδείγματα (π.χ. Τριμίκλινης – Σαϊττά, Δερύνειας, κ.ά.) αλλά θα περιοριστούμε στα τρία που προαναφέραμε, τα οποία πιστεύουμε ότι είναι τα πιο χαρακτηριστικά. 

Θα μπορούσε κάθε καλόπιστος αναγνώστης να διερωτηθεί. Μα καλά, γιατί μας γράφεις αυτά; Δεν πρέπει να εξαγγέλλονται έργα;

Όχι φυσικά και δεν είναι αυτή η πρόθεση μας. Και έργα πρέπει να εξαγγέλλονται και έργα πρέπει να εκτελούνται, γιατί είναι χρήσιμα, αφού εκτός από θέσεις εργασίας που δημιουργούν, βελτιώνουν και το βιοτικό επίπεδο ζωής στην Κύπρο και ενισχύουν τους κατοίκους της υπαίθρου.

Είναι διαφορετικό, για παράδειγμα, ένας συμπατριώτης μας που κατοικεί στην Κακοπετριά να θέλει μισή ώρα, για να έλθει στην εργασία του στη Λευκωσία και διαφορετικό να θέλει μισή και πλέον ώρα.

Πρέπει, λοιπόν, καταλήγοντας, να τονίσουμε ότι ναι, πρέπει να εξαγγέλλονται έργα, αλλά αυτά να συμβαδίζουν με τις δυνατότητες του κράτους μας να τα υλοποιήσει.

Κα το πιο σημαντικό ξέρετε ποιο είναι; Πρέπει να γίνονται σωστές μελέτες και να τηρούνται τόσο τα χρονοδιαγράμματα όσο και το ύψος του κόστους. Όχι να συμβαίνει ότι συνέβη, για παράδειγμα, με την κατασκευή της Πλατείας Ελευθερίας.

Ναι, λοιπόν, στην εξαγγελία έργων με ορθό προγραμματισμό και προς Θεού όχι για καθαρά προεκλογικούς λόγους.