Μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου ζητούν να συνδέεται το ύψος των μισθωμάτων με τον τζίρο των καταστημάτων 

Σε διαπραγματεύσεις μέχρι… «τελικής πτώσης» βρίσκονται κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, και ιδίως από τον Ιούλιο και μετά, ιδιοκτήτες και αλυσίδες λιανικής, αναφορικά με την αναθεώρηση των ενοικίων ή των όρων των συμβολαίων που είχαν υπογραφεί την περίοδο πριν από την πανδημία. Σύμφωνα με αναφορές μεσιτών και στελεχών της αγοράς ακινήτων, οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες (πλην σούπερ μάρκετ, που δεν έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία) πιέζουν ασφυκτικά για τη μείωση των εξόδων, που συνδέονται με τη στέγαση των καταστημάτων τους.

Η ζήτηση μειώθηκε, οι ιδιώτες σταδιακά αποχωρούν και οι εταιρείες ελέγχουν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς 

Σε… επαγγελματική υπόθεση τείνει να μετατραπεί η δραστηριότητα των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα. Αρχικά ο έντονος ανταγωνισμός και πλέον η κατάρρευση των εσόδων, εξαιτίας της πανδημίας, έχουν ωθήσει εκτός του κλάδου μεγάλη μερίδα ιδιωτών, οι οποίοι μίσθωναν το ακίνητό τους για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους. Δεν ισχύει το ίδιο και για τις εταιρείες διαχείρισης ακινήτων, οι οποίες έχοντας υψηλή εξειδίκευση και παρέχοντας ευρύ φάσμα υπηρεσιών, κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.

Μεγάλη υποχώρηση σε σχέση με τα προ πανδημίας δεδομένα της αγοράς

Σημαντικό είναι το πλήγμα που έχουν δεχθεί τα εμπορικά ακίνητα από την πανδημία και τη σημαντική πτώση του τζίρου. Σήμερα, «αν ένα ακίνητο μείνει κενό, π.χ. σε κάποιον εμπορικό δρόμο, θα επαναμισθωθεί με τιμή ενοικίου περίπου 30% χαμηλότερα σε σχέση με το ενοίκιο που ίσχυε πριν από την πανδημία», εκτίμησε χθες, στο πλαίσιο της δεύτερης ημέρας του 21ου Συνεδρίου Ακινήτων Prodexpo 2020, ο Μανώλης Διαμαντής, ιδρυτής της εταιρείας ακινήτων Delta Thesis Real Estate, η οποία έχει αναπτύξει ιδιαίτερη εμπειρία στον κλάδο των εμπορικών καταστημάτων.

Η υλοποίηση της πρώτης φάσης της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, ύψους 1,8 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ), αποτελεί μόνο την αρχή της νέας γενιάς έργων υποδομής, για τα οποία «διψάει» ο κατασκευαστικός κλάδος. Τα τελευταία τρία χρόνια, με εξαίρεση το έργο ύψους 500 εκατ. ευρώ του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Κρήτης που μόλις ξεκινάει και εσχάτως το έργο της εργολαβίας για την ολοκλήρωση του άξονα Ακτίου – Αμβρακίας ύψους 150 εκατ. ευρώ, δεν έχει περάσει σε στάδιο υλοποίησης κανένα νέο μεγάλο έργο.

Εκπτωση 20% επί του εισπραχθέντος μισθώματος, η οποία θα συμψηφίζεται με φορολογικές οφειλές, δικαιούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν εισπράττουν το 40% του ενοικίου στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, σύμφωνα με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου.