Του Πάνου Δανού

Οι millennials δημιουργούν μία νέα δυναμική στην αγορά του real estate, ενώ η τεχνολογική επανάσταση έφερε προοπτικές εργοδότησης και την ανάγκη για νέους χώρους, όπως γραφεία, αποθήκες, καθώς και χώρους όπου οι άνθρωποι δουλεύουν, κοιμούνται, ψωνίζουν και γευματίζουν, τονίζει ο CEO της DANOS/BNP PARIBAS REAL ESTATE, Πάνος Δανός.

Όπως αναφέρει στο πρόσφατο τεύχος του ACCOUNTANCY CYPRUS, σχετικά με το μέλλον του τομέα της ανάπτυξης γης, οι millennials προτιμούν να ενοικιάζουν, να συγκεντρώνονται στα αστικά κέντρα, ενώ είναι προσεκτικοί όταν μιλούν για χρέος, με αποτέλεσμα οι αγοραστικές συνήθειές τους να διαμορφώνουν το real estate. 

Γιατί προτιμούν το ενοίκιο

Οι λόγοι που επιλέγουν την ενοικίαση από την αγορά ενός ακινήτου είναι κυρίως η επιθυμία να διαμένουν σε πιο μοντέρνες και πιο ακριβές περιοχές, καθώς και η ελευθερία του να εξασφαλίσουν ένα ακίνητο με σχετική ευκολία. «Οι millennials δεν νιώθουν έτοιμοι να διαχειριστούν μία περιουσία, προτιμώντας να έχουν ένα σπιτονοικοκύρη, ο οποίος θα φροντίσει τα ζητήματα συντήρησης», αναφέρει σχετικά.

Εξάλλου, σχεδόν όλοι φαίνεται να έχουν έναν μεσίτη για να αποκτήσουν ένα σπίτι, αλλά επιλέγουν όσους διαθέτουν ιστοσελίδες με φωτογραφίες, διαδραστικούς χάρτες και λεπτομέρειες για τα ακίνητα.

Αρκετοί προτιμούν επίσης τον μινιμαλιστικό τρόπο ζωής, δηλαδή λιγότερη περιουσία και μικρότερους χώρους, μιας και τους προσφέρει ευελιξία και οικονομική σταθερότητα. «Οι millennials νιώθουν άνετα σε μικρούς χώρους επειδή βλέπουν τα σπίτια τους σαν βάση, αλλά όχι απαραίτητα σαν χώρο που θέλουν να περνούν όλο τους τον χρόνο», επισημαίνει σχετικά ο κ. Δανός.

Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη γενιά δεν προτίθεται να εξασφαλίσει δάνειο με στόχο την επένδυση σε ένα ακίνητο, ούτε για διακοπές ή δουλειά, τονίζοντας ότι η ακίνητη περιουσία είναι για αυτούς μία ανάγκη παρά ένα περιουσιακό στοιχείο, για το οποίο αξίζει να ρισκάρει κάποιος τα χρήματά του.

Real estate στην Κύπρο: Μία καλή επένδυση; 

«Η ακίνητη περιουσία σχετίζεται με συγκεκριμένη τοποθεσία και ιδιοκτησία. Επειδή υπάρχει έλλειψη σε μια περιοχή δεν σημαίνει ότι αυτό ισχύει παντού», ξεκαθαρίζει ο Πάνος Δανός.

Επιπλέον, η προσφορά και η ζήτηση μπορεί να ποικίλλει μεταξύ των σπιτιών σε διαφορετικές κλίμακες τιμών, με αποτέλεσμα να διαπιστώνεται έλλειψη κατοικιών προς πώληση σε τιμές €100,000 έως €200,000, αλλά υπερπροσφορά κατοικιών προς πώληση άνω του €1 εκατ. 

«Οι εκτιμητές ήταν πάντα υποχρεωμένοι να διερευνούν και να αναλύουν τις συνθήκες της αγοράς στις αποτιμήσεις τους», εξηγεί ο CEO της DANOS, επισημαίνοντας ότι αν και η κυπριακή αγορά ακινήτων είναι ευμετάβλητη προς το παρόν, εντούτοις υπάρχει μια θετική δυναμική και τάση και αποτελεί σίγουρα έναν καλό τομέα επένδυσης για το μέλλον.

 

Η δυναμική οικιστικών ακινήτων και malls

Αναλύοντας τη δυναμική κάθε τομέα (δηλαδή οικιστικά κτήρια, εμπορικά κτήρια, βιομηχανικά κτήρια και γραφεία), ο κ. Δανός σημειώνει ότι η αγορά ακινήτων στην Κύπρο έχει ιστορικά χωριστεί στα μεγάλα αστικά κέντρα της Λευκωσίας, Λεμεσού και Λάρνακας καθώς και στις παραθαλάσσιες περιοχές της Πάφου και της Αμμοχώστου. 

Παραδοσιακά, η εγχώρια αγορά ακινήτων κυριαρχείται από τον οικιστικό τομέα, με τη γεωγραφία του νησιού και ιστορικούς λόγους να υπαγορεύουν εν μέρει τη δυναμική των διάφορων υποκατηγορίων. «Ωστόσο, τάση των εταιρειών ανάπτυξης γης τα τελευταία χρόνια ήταν η κατασκευή γραφείων που προορίζονταν κυρίως για τις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο», αναφέρει ο κ. Δανός.

Το επίπεδο ζήτησης είναι υψηλότερο για τα «τελικά προϊόντα» παρά για τα άδεια οικόπεδα, με το βασικό ενδιαφέρον για οικιστικά ακίνητα να προέρχεται από  αλλοδαπούς που επιλέγουν την Κύπρο για την αγορά του δεύτερου / παραθεριστικού σπιτιού ή επενδυτές που εκμεταλλεύονται τα κίνητρα που προσφέρει η κυβέρνηση για την απόκτηση διαβατηρίου. Οι συγκεκριμένοι αγοραστές επιλέγουν κυρίως διαμερίσματα και σπίτια στις παραθαλάσσιες περιοχές ή σε προνομιακές τοποθεσίες της Λευκωσίας.

Από την άλλη, η ανάπτυξη εμπορικών κτηρίων επικεντρώνεται στη Λευκωσία, τη Λεμεσό, τη Λάρνακα και την Πάφο, με αυξημένη ζήτηση σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους, με κυριότερους μισθωτές αλυσίδες ειδών ένδυσης και υπόδησης.

Ωστόσο, η ελκυστικότητα των εμπορικών κέντρων (malls) και των πολυκαταστημάτων παραμένει υψηλή, σύμφωνα με τον κ. Δανό, καθώς είναι πιο βολικά για ψώνια, ενώ προσφέρουν ψυχαγωγία και διασκέδαση, σε συνδυασμό με την εύκολη στάθμευση και την προσβασιμότητα σε όλες τις καιρικές συνθήκες. 

Το άρθρο του Πάνου Δανού, δημοσιεύθηκε στο πρόσφατο τεύχος του ACCOUNTANCY CYPRUS.