Του Αντώνη Λοΐζου*
Διαβάσαμε και την ανακοίνωση του ΕΤΕΚ για πιθανή οικονομία €50 εκ. τον χρόνο εάν οι άδειες οικοδομές κλπ εκδίδονται έγκαιρα. Δεν ξέρουμε πως βρέθηκε το ποσό αυτό και πως έχει καταλήξει χωρίς στοιχεία.
Αυτή η λύση που εισηγείται το ΕΤΕΚ δεν είναι λύση και δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της σαθρής κατάστασης. Δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της έκδοσης τίτλων και ιδιαίτερα εκείνης της λειτουργίας (πιστοποιητικό τελικής έγκρισης) όπου ένα ξενοδοχείο/κατοικία/κτίριο δεν μπορούν να κατέχονται χωρίς το Π.Τ.Ε. Όπως είναι σήμερα η νομοθεσία χωρίς Π.T.Ε. κανένα κτίριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και είναι παράνομο (φανταστείτε εκτός των ιδιωτικών/ Κυβερνητικών κτιρίων, τα ξενοδοχεία που εάν αυτό έλθει εις γνώση των Tour Operators ασφαλώς θα τα εγκαταλείψουν (π.χ. χωρίς ασφαλιστική κάλυψη κλπ) τι θα γίνει;
Επιπλέον επηρεάζονται οι υποθήκες των τραπεζών και άλλες χρεώσεις και η κατ’ επέκταση αδυναμία είσπραξης των οφειλών επιπλέον.
Υπάρχει πολιτική βούληση όμως για αλλαγή ενός σαθρού και απαρχαιωμένου συστήματος τόσο από τους εκάστοτε Κυβερνώντες όσο και από την Βουλή; (δεν υπάρχει – ίδε ως ελάχιστο παράδειγμα τον νόμο μη εφαρμογής για τα κοινόχρηστα).
Υποβάλλουμε λοιπόν την δική μας εισήγηση επί του θέματος προς συζήτηση.
Η άποψη μας είναι λιγότεροι Κυβερνητικοί υπάλληλοι και η αύξηση της χρήσης ιδιωτών (ίδε λαμπρό αποτέλεσμα με χρήση ιδιωτών χωρομετρών).
- • Ιδιωτικά πολεοδομικά γραφεία που να εκδίδουν τις σχετικές άδειες, αφού εξασφαλίσουν την έγκριση της Πολεοδομικής Αρχής για τους δρόμους, πράσινο κλπ. Εκείνοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον κατάλογο, να έχουν πείρα τουλάχιστον 10 ετών, να μπορούν να εξετάζουν και να συστήνουν την έκδοση πολεοδομικής άδειας στο Τμήμα Πολεοδομίας (με spot checks μόνο από το Τμήμα). Σε περίπτωση που υπάρχουν εξόφθαλμα λάθη να αποκλείεται το γραφείο από την συμμετοχή.
Αναλόγως του έργου, το γραφείο να προσφέρει εγγύηση, εάν υπάρξει θέμα παρατυπιών/λαθών με τραπεζική εγγύηση (όχι μόνο για καθυστέρηση, αλλά και για λάθος από τον αιτητή). Ελάχιστο ποσό εγγύησης €100.000.
Η διαβούλευση και με το Γραφείο Πολεοδομίας, έστω με τήρηση πρακτικών και μόνο.
- • Άδεια Οικοδομής – Η στατική μελέτη δεν χρειάζεται να ελεγχθεί από τις αρχές, μια και που υποβάλλεται από προσοντούχο μηχανικό με πείρα όμως τουλάχιστον 5 ετών (βλέπουμε και στατικές μελέτες από ιδιώτες-χάλια). Πάλι τραπεζική εγγύηση και με spot checks των αρχών €100.000 ως ανωτέρω.
- • Περιβαλλοντική Μελέτη – Τώρα τα ιδιωτικά γραφεία είναι ολίγον «όπου σε εύρω και όπου με εύρεις» κατά παραγγελία. Διαδικασία με εγγύηση μέχρι την διαβούλευση με το Τμήμα Περιβάλλοντος που οφείλει να απαντήσει σε 3 εβδομάδες. Εγγύηση ως ανωτέρω.
- • Οδικό δίκτυο – Ετοιμασία από το Τμήμα Πολεοδομίας βάσει της πληροφόρησης της οποίας ο ιδιώτης μελετητής να μπορεί να βασιστεί για τα περαιτέρω.
- • Ανόητες θέσεις διαφόρων αρχών - ίδε Λιμάνι Λάρνακας όπου η Πολεοδομία έθεσε ως μέγιστο ύψος 2 ορόφους με συντελεστή δόμησης 20% και ξαφνικά αυξάνεται ο Σ. Δόμησης σε 200% με 15 ορόφους και με κατ’ επέκταση την καθυστέρηση του έργου αυτού και άλλων.
Κυρώσεις;
- • Ενστάσεις και αντιδράσεις – Τώρα δεν κοστίζει τίποτε. Εισηγούμαστε λοιπόν όπως οι ενστάσεις είναι ενυπόγραφες και εάν δεν είναι δικαιολογημένες, αλλά προκάλεσαν καθυστέρηση στο έργο οι σχετικές ενστάσεις οι υπαίτιοι να υπόκεινται σε αποζημιώσεις.
- • Το Τ.Π.Ε. να εκδίδεται από τον επιβλέποντα μηχανικό/αρχιτέκτονα. Μέχρι εκείνου του σημείου όμως οι ίδιοι να εκδίδουν Πιστοποιητικό Ασφάλειας Κατοχής (π.χ. στατική επάρκεια-πυρασφάλεια κλπ) ούτως ώστε το κτίριο να μπορεί να κατέχεται.
- κλπ
Αυτή η νέα κατάσταση πραγμάτων (εάν υιοθετηθεί) θα θέτει ως βασικό θεμέλιο το συμφέρον της Κυπριακής οικονομίας και θα είναι καταλύτης στις τελικές αποφάσεις. Οι ιδιοκτήτες μονάδων όμως θα πρέπει να αναλαμβάνουν την ευθύνη εκτέλεσης του έργου σε τακτή περίοδο (όχι να εξασφαλίσουν τις άδειες και μετά να μην μπορούν να εκτελέσουν το έργο, ή να το διαθέσουν σε τρίτους με κέρδος).
Σε όλο αυτό το σαθρό σύστημα που υπάρχει σε όλα τα επίπεδα της οικοδομικής βιομηχανίας, ευθύνη έχουν και οι αρχιτέκτονες/ΕΤΕΚ. Και αυτό διότι, αν και τους έχει δοθεί το δικαίωμα και η ευχέρεια αυτεπάγγελτα η έκδοση αδειών (με δική τους ευθύνη) για ορισμένα έργα, είτε διότι δεν γνωρίζουν, είτε διότι δεν αντιλαμβάνονται την διαδικασία, είτε φοβούνται – δεν το εφαρμόζουν.
Ριζοσπαστικά μέτρα μεν και αναμένουμε ότι θα αρχίσουν τα όργανα των αντιδράσεων, περιλαμβανομένης και της μείωσης της εξουσίας από τους Κυβερνητικούς υπαλλήλους και άλλους.
*Αντώνη Λοΐζου F.R.I.C.S. – Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες Λτδ – Εκτιμητές Ακινήτων & Διαχειριστές Έργων Ανάπτυξης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.