Του Αντώνη Λοίζου*
Ο Δήμος Λατσιών ίσως και να είναι ο πιο γρήγορα ανερχόμενος Δήμος της ευρύτερης Λευκωσίας.
΄Ενας Δήμος ο οποίος προήλθε αρχικά κατά κύριο λόγο από κατοίκους του Λυθροδόντα, για να καλλιεργήσουν την γη σε πεδιάδα οι τότε βουνίσιοι κάτοικοι του Λυθροδόντα.
Παρέμεινε ένας παραμελημένος Δήμος για πολλά χρόνια (μέχρι το έτος 1980) και ο οποίος μέχρι τότε περιστοιχιζόταν από φάρμες χοίρων και κοτόπουλων με περιορισμένη ανάπτυξη.
Μετά όμως με την ανάγκη επέκτασης της Λευκωσίας και ιδιαίτερα με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού, ο Δήμος αυτός άρχισε να ανακάμπτει.
Στην περιοχή του Δήμου είχε αρχικά κατασκευαστεί μεγάλος αριθμός προσφυγικών συνοικισμών και είχε αποκτήσει ένα αρνητικό όνομα στην αγορά ακινήτων. Είναι ίσως ο μόνος Δήμος ο οποίος έχει την «ατυχία» να φιλοξενεί στα σύνορα του διάφορα έργα (όπως το νέο Γ.Σ.Π., το Νοσοκομείο Λευκωσίας, το έργο Σιακόλα-The Mall of Cyprus κλπ), που βρίσκονται όμως εντός του Δήμου Στροβόλου και άρα χωρίς έσοδα από τα έργα αυτά, ενώ υποφέρει τόσο από την έντονη διακίνηση τροχοφόρων κλπ λόγω των έργων αυτών. Διεκδίκησε λοιπόν ο Δήμος αυτός και το πέτυχε, επί Δημάρχου Χριστάκη Χριστοφίδη και του τότε Δημοτικού του Συμβουλίου, ως επίσης και του νυν, έργα υποδομής και τα έργα έχουν εκτελεστεί προκαλώντας την αναβάθμιση του.
Ο Δήμος αυτός έτυχε επίσης πρόσφατα να φιλοξενεί και έργα κάποιας οικιστικής ποιότητας, όπως τα έργα της Λαϊκής Λευκοθέας (Γέρι), το έργο της Τράπεζας Κύπρου (Λακατάμια), το Penhill (το μόνο εντός του Δήμου) και διάφορα άλλα.
Ο Δήμος όμως αυτός έχει εγκλωβιστεί τόσο από τον αυτοκινητόδρομο που δεν του προσφέρει ανάπτυξης προς δυσμάς, έχει τριχοτομηθεί από τους διάφορους δρόμους που τον διασχίζουν (πρωταρχικής σημασίας), έχει ελάχιστα εισοδήματα από τους κατοίκους του που είναι κατά 40% πρόσφυγες και ενώ έχει μια σχετικά εύκολη διακίνηση (ευτύχισε ο Δήμος αυτός να έχει ικανούς Δημάρχους και Δημοτικά Συμβούλια – χωρίς να μας διαφεύγει η συνεισφορά της Συνεργατικής Λατσιών στην ανάπτυξη του), να έχει πρόβλημα τώρα στην περαιτέρω του ανάπτυξη.
Οι πολεοδομικές ζώνες του Δήμου, οι οποίες καθιερώθηκαν το 1990, όταν ο Δήμος αυτός ήταν ένα μικρό προάστιο της Λευκωσίας (όπως και ο Δήμος Αγλαντζιάς) παραμένουν και οι ίδιες, χωρίς πρόνοια για το παρόν και το μέλλον και χωρίς όραμα για ευφάνταστη ανάπτυξη τώρα που ο Δήμος έγινε ένα με την Λευκωσία. Τώρα, υπάρχουν πάρκα για τα παιδιά, Χριστουγεννιάτικες διακοσμήσεις, σωματεία και θέατρα και πολλά άλλα, αλλά αυτά είναι αρκετά;
Το αναμενόμενο νέο σχέδιο πολεοδομίας Λευκωσίας θα πρέπει μεταξύ άλλων να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στον Δήμο αυτό, όχι για οποιοδήποτε άλλο λόγο, αλλά γιατί οι συνθήκες του 1990 δεν είναι οι ίδιες σήμερα, 21 χρόνια μετά. Ο Δήμος Λατσιών και η Λευκωσία και κατ’ επέκταση η Κυπριακή οικονομία χρειάζονται προσέλκυση επενδυτών και εάν επιθυμούμε αυτόν τον στόχο, θα πρέπει να μην επεκτείνουμε το παρελθόν, αλλά να υιοθετήσουμε μια νέα προσέγγιση στο μέλλον. Υπάρχει λοιπόν μια έκταση περίπου 5 χλμ. κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, η οποία ξεκινά από τον νέο κόμβο ΓΣΠ και καταλήγει στην περιοχή Carlsberg. ΄Εγινε στο παρελθόν και επαναλαμβάνεται η πρόταση από τον Δήμο όπως ένθεν και ένθεν του αυτοκινητόδρομου να επιτραπεί/αλλαγή ζώνης σε βάθος +-300 μέτρα, με χρήση γραφειακών συγκροτημάτων. Πολύ λογικό και οικονομικά συμφέρον για την οικονομική κατάσταση της πολιτείας, ενώ η χρήση για κατοικίες λόγω οχληρίας κλπ στην περιοχή αυτή δεν είναι κατάλληλη. Ως εκ τούτου και έχοντας υπόψη την περιορισμένη προσφορά μεγάλων γηπέδων για ανάπτυξη γραφειακών συγκροτημάτων, εισηγούμεθα τα πιο κάτω και για να περιληφθούν στο αναθεωρημένο πολεοδομικό σχέδιο Λευκωσίας, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή 6/2011.
• Αλλαγή της ζώνης σε βάθος 300 μέτρων σε ζώνη γραφείων ένθεν και ένθεν του αυτοκινητόδρομου.
• Ζώνη Ανάπτυξης - Η ζώνη αυτή να αναφέρεται σε ελάχιστο εμβαδόν (Σ.Δ.) γραφείων 2.000 τ.μ.
• Συντελεστής δόμησης 150% με κάλυψη 50% και με αυξημένους χώρους στάθμευσης κατά 50%.
• ΄Υψος – χωρίς περιορισμό και ποιότητα ελεγχόμενη.
• Συνεισφορά από ιδιοκτήτες για έργα κοινής ωφέλειας και παροχή προσβάσεων έργων υποδομής €200/τ.μ./Σ.Δ. σε ένα κοινό ταμείο του Δήμου.
• Δεν γνωρίζουμε καμία πρωτεύουσα που η είσοδος της έχει καταταγεί ως γεωργική, με διάσπαρτη οικιστική και βιομηχανική ανάπτυξη.
• Δεν γνωρίζουμε καμία πρωτεύουσα που μεγάλα συγκροτήματα γραφείων δεν μπορούν να ανεγερθούν λόγω έλλειψης γηπέδων, όταν μάλιστα η πρωτεύουσα χρήζει προσέλκυσης επενδυτών.
• Υπάρχει λογική να αυξηθεί η τροχοφόρα κίνηση εντός του κέντρου, όταν υπάρχει η δυνατότητα να αποσυμφορηθεί;
• Με ποια νοοτροπία αφήνουμε ένα χώρο πρωταρχικής σημασίας για την ανάπτυξη της πρωτεύουσας να παραμείνει γεωργικός; Γιατί η Λεμεσός, από τις Βάσεις στο Φασούρι μέχρι και την Μονή είναι ζώνη ανάπτυξης και γιατί τέτοια διαφοροποίηση για την Λευκωσία-Λατσιά;
Η ζώνη γραφείων κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου εντός του Δήμου Στροβόλου (περιοχή Φώτα Λαϊκής μέχρι τον κόμβο ΑΗΚ) πρόκειται περί μαθήματος κακής πολεοδόμησης, όταν αναφέρεται σε συντελεστή δόμησης γραφείων 100% με χίλιους-δύο περιορισμούς, διότι αυτό είναι αντικίνητρο. Ζητούμε κύριε Υπουργέ των Εσωτερικών την δική σας παρέμβαση επί του θέματος, διότι η Πολεοδομία μας δεν έχει όραμα. Οι εκάστοτε υπεύθυνοι της Πολεοδομίας μετά την πρόσληψη τους στην υπηρεσία από της μέσης ηλικίας των 25 ετών, ανεβαίνουν την σκάλα της ιεραρχίας, όχι κατά γενική ομολογία (όπως είναι και γενικά οι Δημόσιοι Υπάλληλοι) κατά ικανότητα, αλλά βάσει πόσα χρόνια υπηρετούν.΄Αρα, η ίδια νοοτροπία που αποκόμισαν μετά από τα πολλά χρόνια υπηρεσίας από τους προηγούμενους, επικρατεί και τώρα χωρίς εμπλουτισμό από νέες προσλήψεις εξωτερικών και έτσι επεκτείνονται οι ίδιες νοοτροπίες βάσει των προηγούμενων.
Δεν εστιαζόμεθα μόνο στην Πολεοδομία αλλά και στους επιχειρηματικούς φορείς της Λευκωσίας. Που είναι το ΚΕΒΕ/ΟΕΒ και το ΕΤΕΚ σε αυτήν την κατάσταση σιγής; Ο Δήμος Λεμεσού «ξαφνικά» κα μπράβο του, θέλει να κατατάξει την βιομηχανική περιοχή νότια της λεωφόρου Ρούσβελτ από Βιομηχανική, σε ένα νέο Manhattan για ανάπτυξη γραφείων με συντελεστή δόμησης 200% και απεριόριστο ύψος, διότι η πόλη αυτή, κέντρο υπεράκτιων εταιρειών και άλλων, χρειάζεται επέκταση. Εμείς, ως Λευκωσία τι κάνουμε;
*F.R.I.C.S. – Αντώνης Λοίζου & Συνεργάτες Λτδ – Εκτιμητές Ακινήτων & Διαχειριστές ΄Εργων Ανάπτυξης
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.